torsdag 31 maj 2012

Styrkekrävande, språkrikt och storslaget!

Idag har vi lyssnat på några olika kommittéer och testat att sitta i en "glasbur", eller inte riktigt, men ett inglasat rum iaf. Det som var fördelen var att det var mycket svalt, verkligen skönt! Men man hamnar lite längre bort från det som händer, men det är en erfarenhet det också. På bilden ser man hur de som har möte sitter där nere och tolkarna sitter uppe i ännu mindre glasburar...


Vi har idag åter igen fått höra vad delegaterna ska tänka på när de pratar, just med tanke på tolkarnas arbete. Jag beundrar verkligen de som klarar av att vara EU-tolkar. En gång kollade jag själv upp vad som krävdes, då tolk var mitt drömjobb, men kravet var då att man ska klara av att tolka mellan fyra språk, varav man skulle kunna prata två flytande. Men jag tycker det känns inspirerande att sitta hela dagarna och lyssna på framför allt engelska, franska och spanska och förstå det mesta. Men när de blir riktigt upprörda eller engagerande, så pratar de väldigt fort och då kan det vara svårt att hänga med.

Att arbeta i FN eller ILO är på många sätt ett krävande jobb. Förutom det hårda intellektuella arbetet är det också fysiskt krävande. För en som är ovan  som jag, blir det styrketräning på flera sätt. Skrifterna som diskuteras är många och ofta tjocka och därmed tunga att bära på. Att gå i högklackade skor hela dagarna, tränar vaderna, eller iaf känns det där och många skoskavsplåster har det redan gått åt...



Mina nya vänner har iaf förstått att jag ej hittar så bra. Efter att igen ha besökt bokhandeln, dit jag först kom av misstag, skulle egentligen på toa, så bad jag Ann-Marie, läraren att visa hur man skulle gå ut dit där vi skulle träffas för guidningen. Det var ju bara att gå ut genom första bästa dörr, sa hon... Jag som trodde jag var i en annan byggnad. Men jag skyller på att de flesta mötesrum är fönsterfria (syftet är att man inte ska bli distraherad av annat) så det är inte så lätt att hålla reda på var man är! :-)

Vi var på en guidad tur och det var många barn som också var det. Det är säkert ett populärt studiebesöksmål för skolorna. Tänk att de kan besöka FN, men hemma i Övertorneå kan vi ju besöka SLP - Svenska lastbildspåbyggnader, det ni! :-)

Vi fick också höra att staterna skänkt många saker till Palais de Nations; konstverk, statyer, golvmaterrial och träpaneler för att nämna några.


Palais de Nations består av flera byggnader, både äldre och nyare och proportionerna är helt enorma! Och visst är det vackert och storslaget?




Takhöjden inne än några meter och alla väggklockor är av välkända märken, så klart! Vi är ju ändå i Schweiz! Ohc så klart fann Wilhelm Tell också på plats!


                        


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar