måndag 11 juni 2012

En söndag i Genève

Det var söndag igår och vad hittar man på då? Går till kyrkan så klart! Jag har alltid haft en förkärlek till kyrkor, inte så mycket av direkt religiösa orsaker, utan mer av att jag tycker kyrkor ofta förmedlar ett lugn, en atmosfär som är svår att beskriva. Speciellt äldre kyrkor som har en historia. Sen tycker jag att kyrkor är vackra, alla kyrkor har sin charm oavsett om det är träkyrkor eller stenkyrkor, gamla eller nya.

När vi förra lördagen var på stadsvandringen var vi utanför en katedral, men aldrig inne i den och redan då tänkte jag att jag gärna skulle vilja besöka den, så sagt och gjort. Igår gjorde jag och min rumskompis slag av saken. Sen att vi på vägen dit "råkade" gå förbi en marknad och vi råkade hitta en del att shoppa gjorde ju inte saken sämre. :-)

Dessutom sprang vi först på Museet för konst och historia, där bara byggnaden i sig var imponerande, liksom konsten och de historiska föremålen som fanns där inne.


Musée d'art et d'histoire i Genève, som byggdes i början av 1900-talet.




Säga vad man tycker om Picasso, men visst är det ganska speciellt, ändå?


Fast själv föredrar jag tavlor som denna!




De 7000 kvadratmetrarna är fyllda av allehanda ting. Jag fotade mycket då jag har en 11-årig son som är mycket intresserad av historia och då speciellt egyptisk sådan.


Jag är väldigt svag för fönstermålningar, vilket ni snart får erfara ännu mer!

Efter muséebesöket och en glassbar, kom vi äntligen fram till katedralen Saint Pierre, där delar av byggnaden kommer från 1200-talet.


Lilla jag framför den enorma katedralen.



Jag rekommenderar verkligen ett besök i denna katedral!





Utsikt från tornet med många trappsteg upp och 
sista biten var det bara enkelriktad trafik med tillhörande trafikljus!




Dagen avslutades i regn, men vi passerade en vacker fontän som det finns gott om i denna stad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar