lördag 23 juni 2012

Från Genèveskolan till Tornedalen

Nu har jag varit hemma drygt en vecka, jag har landat fysiskt, men att landa mentalt efter den upplevelse jag varit med om tror jag tar längre tid.

Jag hann jobba en dag innan jag gick på sommarlov och när kollegor frågade om vad jag varit med om, så visste jag inte riktigt vart jag skulle börja... Att få uppleva trepartsförhandlingar på hög nivå, att få vara med om att en arbetstagarkandidat för första gången blir vald som ILO:s generaldirektör, att få lyssna och tala med så många intressanta personer som varit med om så mycket och kan så mycket, att få lyssna och tala på engelska, spanska och franska, att gå vilse i FN-huset, att få se nobelpristagaren Aung San Suu Kyi i verkligheten, att få uppleva både Rolle, en liten by utanför Genève, alldeles idylliskt ställe vid Genève-sjön eller den pulserande staden Genève med alla människor som pratar alla olika språk och möta alla deras olika kulturer eller bara det att få lära känna 35 fackliga deltagare från hela Norden?

Ja, som synes, listan kan göras lång och att rangordna vad som var störst, viktigast och vilket som gjorde mest intryck på mig är inte helt lätt. Men det som just nu känns som störst, är hela upplevelsen i sig, allt jag fått vara med om, se, lära och delta på olika sätt.

Nu får vi se hur jag ska föra vidare allt detta. Jag kommer naturligtvis berätta om det jag upplevt för de som vill och orkar lyssna på mig och i Lärarförbundets regi kommer jag göra "reklam" för Genèveskolan. För en sak är iaf säker, jag kommer definitiv råda andra att göra det samma som jag, att söka sig till denna skola! För mig är resan från Tornedalen till Genèveskolan slut, men resan från Genèveskolan till Tornedalen har precis bara börjat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar